‘The Cloverfield Paradox’ – marketinški eksperiment nepredvidive franšize

Nastavak koji po franšizu može biti samo poguban, a ništa joj ne pridonosi svoje postojanje opravdao je tek inovativnim marketinškim trikom kojim je privukao publiku.

  • 6
    Shares
“The Cloverfield Paradox”

U najpoželjnijem – ergo najskupljem – oglašavačkom terminu, onome u poluvremenu Super Bowla, Netflix je objavio poluminutni trailer za film “The Cloverfield Paradox”, najnovije poglavlje neobične franšize producenta J.J. Abramsa s filmovima koji unutar svoje radnje sadrže kataklizmičku invaziju vanzemaljaca. Fimovi često koriste ovaj udarni termin za prikazivanje svojih prvih najava, ali posebnost “Paradoksa” jest ta da je u poluvremenu reklamiran novi film koji ćete moći pogledati odmah poslije utakmice, bez ustajanja iz svojeg naslonjača.

“The Cloverfield Paradox” nastajao je pod radnim nazivom “God Particle” pod okriljem studija Paramount koji ga je trebao objaviti, nakon nekoliko odgađanja, u travnju ove godine, ali u strahu od očekivanog potopa na kinoblagajnama, odlučili su prava predati najpoznatijem streaming servisu koji je sadržaj platio 50 milijuna dolara. Zbog jedinstvenog marketinškog eksperimenta, film je sigurno vidjelo mnogo više ljudi nego bi to bio slučaj u kinodvoranama, a iako ne znamo koliko se kome transfer isplatio, dojam je kao da je proverbijani vuk sit, a ovce na broju.

“God Particle” nije izvorno zamišljen kao dio Cloverfield franšize, ta je odluka donesena kasnije i film je uz značajne izmjene scenarije prilagođen kako bi se uklopio u širu priču započetu prije punih deset godina kada je objavljen prvi nastavak. Taj ‘found footage’ film bio je vizualno počesto mučno iskustvo, snimljen kamerom iz ruke, a zamišljen je kao spoj “Godzille” i “Vještice iz Blaira”.

Usprkos postizajnu pozamašnog financijskog uspjeha, film bi vjerojatno bio zaboravljen da osam godina kasnije psihološki triler snimam pod radnim nazivom “The Cellar”, u kojemu John Goodman u zatočeništvu drži ženu pod izgovorom da vani nema uvjeta za život, nije doživio svoj prvi trailer s novim imenom “10 Cloverfield Lane”. Ni ekipa filma navodno nije znala kako je riječ o filmu vezanom za prethodnik, a kako je ovaj komorni triler snimljen prema odličnom scenariju pri kojem gledatelj stalno preispituje pravu prirodu mutnog protagonista, s vrlo efektnim obratom na kraju, uspješno je probuđen interes za franšizu u nastajanju temeljenu na znanstveno-fantastičnoj premisi.

I sada se pred nama našao mađioničarskim trikom našao “Paradoks”, film o svemirskoj misiji koja 2028. pokušava spasiti planetu koja ratuje jer pati od kroničnog nedostatka resursa. Podjela uloga u svemirskom brodu je bolno spolno, etnički i nacionalno korektna. Uz dvoje tamnoputih Amerikanaca, tu je i Kineskinja zbog koje cijela ekipa razumije mandarinski, te brazilski doktor, Irac, Rus i Nijemac, te neka žena iz paralelne stvarnosti koju pronađu zamotanu u brodske kablove. Većina filma se odigrava prema špranci horrora u svemirkoj stanici koje smo nakon “Aliena” gledali u bezbroj pametnijih inačica, dočim se na zemlji odvija usporedna drama koja nije dodatno objašnjena, ali gledatelji upoznati s franšizom imaju prilično jasnu sliku o mogućem zapletu.

Kritika je “The Cloverfield Paradox” blago rečeno pokopala. Dosita, ovaj film po franšizu može biti samo poguban, a ništa joj ne pridonosi. Čini se da je nasilno uguran u ovaj filmski svemir samo kako bi opravdao budžet koji je u njega utrošen, i na kraju balade, možda ga je po tom pitanju medijski eksperiment koji ga je obilježio doista i spasio. S obzirom na loš scenarij Orena Uziela prepun logičkih i inih rupa, neiskusni nigerijski redatelj Julius Onah čak je obavio i solidan posao, a zvijezde poput Davida Oyelowa sigurno neće isticati pojavljivnje u ovom neredu kao vrhunce svoje karijere. Jedina relativno svjetla točka je duhoviti Chris O’Dowd čiji lik izgubi jednu samoživu ruku oko polovice filma.

Paramount i dalje drži prava na ostatak Cloverfield franšize. Ovaj nastavak su uspjeli preživjeti, a što slijedi dalje je upitno. Četvrti nastavak je već snimljen pod radnim naslovom “Overlord”, a radnja mu se odvija za vrijeme Drugog svjetskog rata. Zvuči obećavajuće, ali nakon “Paradoksa” svi će Cloverfieldu jamačno pristupati opreznije.

Ocjena: 4/10

(Bad Robot/Paramount Pictures, 2018.)

  • 6
    Shares

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh