‘ReMastered: Tricky Dick and the Man in Black’ – golubica s kandžama

Predramatiziran prikaz političke igre između dvojice protagonista koji želi prikazati country zvijezdu kao pobjednika nekog sukoba kojeg realno nije bilo.

ReMastered – Tricky Dick and the Man in Black

Nakon što nas je prošli mjesec odvela na put na Jamajku gdje smo proučavali političku pozadinu neuspjelog atentata na Boba Marleyja, Netflixova dokumentarna serija ReMastered, zamišljena kao niz od osam jednosatnih epizoda o najrazličitijim neobičnim događajima iz povijesti popularne glazbe, u svojem drugom izdanju pod naslovom “Tricky Dick and the Man in Black” vodi nas u srce turbulentnih zbivanja za vrijeme Vijetnamskog rata i predsjedničkih mandata Richarda Nixona, te proučava kakvu je ulogu u to vrijeme odigrao jedan od najslavnijih country izvođača svih vremena, odmetnik Johnny Cash.

U svrhu izlaganja konteksta film će nas odvesti u dane Cashova teškog odrastanja na farmi pritom inzistirajući na teškoj naravi njegovoga oca Rayja koji nikad nije bio zadovoljan svojim preosjećajnim sinom. Potvrdu ove tvrdnje ne nalazimo često u Cashovim biografijama i autobiogafijama, čak štoviše Johnnyjev sin John Carter Cash koji se pojavljuje i u ovom uratku, tvrdi kako se ta premisa često povlači otkad je prikazana u filmu “Walk the Line”, a da je Ray prestao biti teške naravi nakon smrti svog najstarijeg sina Jacka. No, ova teza služi kao dobra filmska potka za ono što će uslijediti.

Neupitno je da je Johnny Cash bio velik patriot, što se dalo iščitati iz njegovih brojnih pjesama kroz karijeru, ali u vrijeme Vijetnamskog rata, Sjedinjene Države bile su oštro podijeljene između dvije oprečne vrste patriotizma. Polovica zemlje mahala je zastavama, podržavala predsjednike i željela okončati besmisleni rat na drugom kraju svijeta pobjedom, dok su se drugi zalagali za mir i povlačenje američke vojske iz Vijetnama. Bili su poznati kao hawks and doves, jastrebovi i golubice. I jedni i drugi svojatali su Johnnyja Casha, prvi jer su ga smatrali prvorazrednim američkim patriotom koji štuje zastavu, a drugi jer su u njemu vidjeli buntovnika koji slavno pokazuje srednji prst vlastima i zalaže se za  ispravljanje nepravdi koje je njegova zemlja počinila manjinama poput američkih Indijanaca i slično.

Cash je tada bio televizijska zvijezda, vodio je emisiju na kojoj su gostovale zvijezde koje su pripadale u oba oprečna tabora, a sam Johnny, kako film vješto poentira u parafrazi njegovoga hita “I Walk the Line”, hodao je po rubu između jednih i drugih ne zamjerajući se ni vlastima ni prosvjednicima, sve dok u jednoj epizodi nije ničim izazvan izjavio kako podržava predsjednikovu politiku i vojnike na frontu. Ovo je upalilo mnoge lampice u Nixonovoj glavi, budući da je tražio način da se približi glasačima iz srednje Amerike, upravo onima koji čine glavninu baze obožavatelja Johnnyja Casha.

Tricky Dick je tako pozvao čovjeka u crnom da održi koncert u Bijeloj kući, a Cash je pristao, što film prikazuje kao posljedicu njegove želje da ocu napokon dokaže kako je nešto postigao. Nixon je imao čak i određene želje u pogledu onoga što bi Cash tamo trebao svirati, pjesme poput “Okie from Muskogee” Merlea Haggarda koja je govorila protiv hipija i onih koji puše marihuanu, te “Welfare Cadillac” kojoj je tema zloporaba socijalne pomoći; uglavnom teme koje su politički odgovarale Nixonovom svjetonazoru. Iako su u to vrijeme gostovanja zvijezda u Bijeloj kući često uključivala neugodne situacije po predsjednike jer su se zvijezde nerijetko protivile ratu, Nixon nije očekivao slično od Casha budući da je zbog njihovog sličnog teškog odrastanja i životnog puta smatrao da su u principu slični.

Cash je reagirao drugačije, umjesto traženih pjesama odsvirao je jednu novu nazvanu “What Is Truth?”, a u kojoj se založio za upravo suprotno od onoga što se pjeva u Haggardovoj pjesmi, a to je da se posluša dugokosu mladež jer oni su naša budućnost i sami se pitaju što je istina. Usto je i objasnio svoje stajalište o ratu: nakon što je posjetio Vijetnam, rekao je predsjedniku i okupljenima, shvatio je da možeš doći tamo kao golubica, ali nakon tog iskustva postaneš golubica s kandžama. Nakon epizode u Bijeloj kući, kako nam poručuje film, Cash se sve otvorenije zalagao za mir i u konačnici odnio moralnu pobjedu nad Nixonom kad je ovaj osramoćen nakon afere Watergate.

Može se reći da je druga epizoda serije ReMastered malo predramatiziran prikaz političke igre između dvojice protagonista budući da samim Cashovim nastupom nitko nije previše ni dobio ni izgubio, iako film želi prikazati country zvijezdu kao pobjednika nekog sukoba kojeg realno nije bilo. Svakako se može reći da je u pitanju zanimljiv sat popularne kulture, pogotovo za one koji nisu pretjerano upućeni u Cashovu karijeru ili povijest SAD-a za vrijeme rata u Vijetnamu, pa će iz ponuđenog izvući i više od zabave s dobrim soundtrackom i solidnim snimkama Johnnyja Casha.

Treća epizoda serije dolazi u prosincu, zvat će se “Who Killed Jam Master Jay” i govorit će o ubojstvu člana Run DMC-ja 2002. godine.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X