Nirvana i govor mržnje

Je li Huljićeva uvreda Mireli Priselac Remi došla spontano u trenutku kad puno važnije pitanje potresa domaći glazbeni biznis?

Remi na svom Facebook profilu: Mislim da je Vjekoslava Huljić hrvatskoj ženi naudila više nego svi hrvatski šovinisti zajedno. Naljepila joj je da se realizira isključivo kroz brak, majčinstvo, da dopušta da je gaze i emocionalno zlostavljaju… A sad kroz ovu sirotu Rozgu poziva muškarca da dođe po ženu ko slavljenik po tortu… Ma daaaaj, molim te! Nikad nisam mislila da ću reagirati na ovakav treš, ali negdje čovjek mora podvući crtu. (Foto: Facebook)

Ako se vratimo u sadašnjost, otvaranjem tržišta zabave prema van i najveća hrvatska provincija dobila je svoj festival, pa makar i techno. A mjesta i događaji o kojima se svako ljeto u medijima piše i hvali nipošto nisu ona gdje je podloga domaća estradna glazba. I najprimitivniji slušatelji su u međuvremenu otkrili draži piratstva, domaći zastupnici autorskih prava stranih autora su odavno agilni u naplati te vrste potraživanja i nije teško uvidjeti tko je u toj konstelaciji stvari najviše izgubio kad se povuče paralela s devedesetima. Estrada. Ok, može se kao protuargument reći kako estrada liberalizacijom odnosa može gostovati u susjednim državama. No ne treba gubiti iz vida kako nije riječ o kvalitetnom dijelu scene, krug onih iz iste koji mogu napuniti veću dvoranu u Srbiji ili Bosni je prilično uzak.  Čak je i to pumpanje popularnosti kroz brojke pregleda na Youtubeu nekakva pirova pobjeda, da ne kažem: kurbin pir. Jer od pregleda se ne živi. Estrada je živjela od prodaje. A i kako se serviraju te prozirne priče? Time što primjerice jedna Severina pjesmu nazove „Brad Pitt“, pa se onda možda treba čuditi koliko njih na cijelom svijetu svakodnevno u  Youtube tražilicu upišu riječ „Brad Pitt“ iz potpuno drugih pobuda. Rozgina, tj. Huljićkina „Nirvana“ samo je još jedan prozirni iskorak te vrste. A po tom pitanju se lako složiti s gnjevom Remi iz Elementala kad se uzme u obzir dugoročna šteta koju će spram mlade potencijalne rock publike upravo iz ove regije biti snažna estradna distrakcija na internetskim tražilicama koja će definitivno smanjiti mogućnost slučajnog nabasavanja na jednu drugu Nirvanu, onu Kurta Cobaina.

No ostanimo još trenutak na hipotetskom praćenju traga novca, prije nego na red dođu Huljići i Remi. Sjetimo se prvog prosvjeda HGU održanog nedavno u Vintage Industrial Baru, koji smo popratili. Od svih glazbenih imena koja su se tamo zatekla i govorila nije lako odmah uočiti, kako među njima nije bilo pripadnika estrade. Nikog od njih. Tereza Kesovija sigurno nije dio te estrade na koju mislimo. Ona je ipak dio jedne druge estrade, one koja je imala više glazbenog digniteta… Prije nego li je došla ‘ova estrada’. Sličan (ne)primjetan (ne)angažman se tijekom cijele te halabuke oko PDV-a očitovao iz te iste estrade. Dakako, nije ga bilo. Estradnjaci o njemu nisu rekli gotovo ništa. Zašto? Zar nisu i oni ugroženi novim nametom? Na kraju krajeva gube li oni time što će se gostovanja stranih izvođača ubuduće srezati na pola? Pa i ne baš. Gubi urbano orijentirana publika, izvođači sličnog ili istog profila, promotori, skupljači raznih prava, zatim država jer će novčani promet u totalu oko svega toga pasti i na koncu sama kultura jer kultura bez fluidne kulturne razmjene je ništavna. Dakle postoje aktivne sile koje nas cjelokupno kao društvo guraju u neke ognjištarske okvire. Koji su motivi i je li riječ o unutarnjem ili vanjskom pritisku, nemoguće je sa sadašnjeg stanovišta utvrditi. Stvari se odvijaju perfidno i brutalno, a vidjet će se uskoro hoće li biti i učinkovite.

Tonči Huljić o Remi za Index.hr: Taj niži oblik života pjeva kako nije na vrijeme svršila, i kaže da navodno predaje engleski jezik u školi. (Foto: Facebook)

Niža vrsta

Uglavnom u tom trenutku ta naizgled banalna stvar s Rozginom „Nirvanom“ zasjenjuje sve, no nije li to u neku ruku ispao katalizator za brže razotkrivanje zakulisnih igri? Uvertira je poznata, klan Huljićevih lansirao je poskočicu u kojoj poruka za okvir ženskog ponašanja, razmišljanja i životnog djelovanja kao da je rađen po haremskim pravilima ponašanja iz srednjeg vijeka, onima koje ponovno preko malih ekrana uči svekoliko pučanstvo gledanjem popularne turske serije. S tim svojim javnim djelovanjem po tko zna koji put su isprovocirali svakog iole obrazovanog građanina, a još više obrazovanu ženu kao što je Mirela Priselac Remi, pjevačica Elementala. No ona je tek uvjetno rečeno javno iskazala svoje mišljenje, jer iako društvene mreže funkcioniraju po različitim principima, Facebook je karakterističan po tome što ipak uvažava kodeks da je to privatna stvar i da su komentari napisani i plasirani unutar kruga „prijatelja“. Pa sad što god da je pjevačica napisala, to je, uz sve zadrške njena privatna stvar. Ono što je Tonči Huljić napravio je pak otvoreni i javni govor mržnje.

Naizgled isprovociran time što mu je netko iz medija prenio što je Remi napisala na SVOM profilu, bez ikakve provjere ili zadrške, jer moglo je na koncu to biti i novinarska provokacija, nazvao je pjevačicu nižim bićem. O višim i nižim bićima i višim i nižim rasama dovoljno toga je napisano u knjizi „Mein kampf“, i poznato je kud su te teorije odvele. On kao netko tko već godinama traži da mu se iskaže ugled za njegov rad brutalno, perfidno i seksistički je izrazio svoj stav ne samo prema Remi, već očigledno prema cijeloj grupaciji kojoj ona pripada, jer ‘niža bića’ nisu nikad usamljeni slučajevi. To je uvijek određena grupacija. Pa sad jesu li niža bića žene s fakultetskom diplomom, žene kojima nije dosta deset minuta seksa nakon što mužjak lipše ili su to jednostavno žene kao vrsta, nije ni važno. Važno je da on kao glazbenik/umjetnik nikad nije došao do razumijevanja one Lennonove „Woman Is The Nigger Of The World“ (Žena je crnčuga svijeta, eng. p.) i koliko je potrebno upravo muškog angažmana kako bi se ta stoljetna nepravda korak po korak ispravljala. Jednostavno je na sva zvona dao do znanja da je upravo on taj koji do te emancipacijske borbe ne drži nimalo. Ta nepravda je i na ovim prostorima itekako ukorijenjena već kroz stav da žena mora znati gdje joj je mjesto u kući. Svodeći je time na mentalni nivo psa. Nebitno je i koja vrsta žene je po njemu ‘viša vrsta’, iako se po svemu što radi da naslutiti kako su to one odjevene u minice koje sebe doživljavaju kao tortu, a muškarčev libido kao, valjda, nož – dvodimenzionalna vizija ‘vjerne prostitutke’ kakvu obično muškarci imaju u svojoj glavi u ranoj fazi probuđene seksualnosti.

Nije on samo uvrijedio žene, uvrijedio je također i muškarce koji imaju nešto više svijesti, kao što je i Remi dao povoda da ga sudski goni za klevetu i govor mržnje. Nekako se da naslutiti kako je tu rukavica bačena i onom dijelu scene koji Huljić vidi kao opasnost, ili je to samo bilo slavodobitno keženje u lice protivniku koji će uskoro po nešto unaprjeđenijem obrascu biti eliminiran iz igre.

Zanimljivo je da javni Huljićev govor mržnje niti jedan organ državne službe nije našao za shodnim sankcionirati, kao onaj Mamićev, kad je zbog ministra Jovanovića nogometni baja strpan u buksu. Kako to da govor mržnje spram žena u Hrvtskoj nije detektiran kao ‘govor mržnje’? Tragedija je da se takve stvari ne čuju, ili uzimaju pod normalno kad se izgovore. Ako se parafraziraju Lennonove riječi i svedu na ovdašnje prilike izgleda da je „žena Srbin Hrvatske“. Da nije tako, ne bi ovdje mogao postojati lik koji teži biti uglednik, koji za jednu visokoobrazovanu  ženu kaže da je niže biće i ne dogodi mu se ništa. Dapače, još mu neki aplaudiraju kako je napravio vrhunski spin da bi pjesma njegove pjevačice postala hit. Stvarno bravurozno.

Stvari su daleko od bilo kakve nirvane i ovo ključanje na sceni nipošto nije nešto na što se treba gledati kao na estradno prepucavanje. U tijeku su tektonske promjene. Po pitanju svega.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X