‘Elvis Presley: The Searcher’ – u potrazi za čovjekom u Kralju

U novom dokumentarcu redatelja Thoma Zimnyja koji od ovog vikenda možemo gledati na HBO-a u dva nastavka ukupnog trajanja preko tri sata dobivamo vrijedan uvid u jedinstvenu karijeru čovjeka koji je postao simbolom Amerike i jednom od najvećih ikona popularne kulture svih vremena, te jasnu distinkciju između Elvisa Presleya, mladog buntovnika i rock pionira skromnih korijena u Tupelu, Mississipi i samo Elvisa. Odnosno Kralja.

  • 10
    Shares
“Elvis Presley: The Searcher”

Priča o Elvisu Presleyju naširoko je poznata, a film “The Searcher” kronološki je prati, od skromnih početaka u Tupelu, gdje mladić razvija ljubav prema gospelu, countryju i bluesu, preko prvih snimki za Sun Records kod Sama Philipsa, probitka kroz prvi album na etiketi RCA Victor, odlaska u vojsku, nesretne filmske karijere od koje se pokušavao otrgnuti, povratka i neizbježne propasti i usamljene smrti u ovisnosti u Gracelandu, kući iz snova koju je dao sagraditi svojoj obitelji kao utočište od slave koja ga je u svoj vrtlog uvukla tako naglo, tako mladog.

Film je podijeljen u dva dijela od kojih prvi završava Elvisovim povratkom iz vojske i pokriva vedriji dio njegovog razvoja, priču o mladom buntovniku koji je šokirao malograđanske čistunce svojim provokativnim plesom na televizijskim nastupima i popločio put rock and roll revoluciji koja će nemalo izmijeniti lice svijeta u drugoj polovici prošloga stoljeća. Drugi dio filma donosi priču o problemima koji se počinju gomilati uzrokovani dubioznim odlukama njegovog kontroverznog menadžera, pukovnika Toma Parkera. Motiviran zaradom, ovaj je biznismen Elvisa usmjerio u cijeli niz filmskih angažmana zbog kojih je Kraljeva glazbena karijera trpjela za vrijeme kad je rock doživljavao novi procvat pojavom The Beatlesa, Boba Dylana i ostalih.

Elvis je ostao na margini i silno se želio vratiti u središte glazbenih događanja, ali za to je pravu priliku dobio tek 1968. kada je priredio velik povratak televizijskom emisijom koja ga je načas lansirala tamo gdje mu je oduvijek bilo mjesto. No, već tada je bilo kasno, jer je nakon nekoliko odličnih hitova Elvis sve više prerastao u karikaturu, a nakon niza nastupa u Las Vegasu krenuli su i problemi s ovisnošću o tabletama za spavanje i amfetaminima (s liječničkim receptom), a nakon raspada obitelji, Kralj je bio na koljenima i kao da se predao.

Elvis je bio momak čiji su se snovi rano ostvarivali, ali neki od njih ostali su nedosanjani. Jedan od takvih je njegova želja da nastupa diljem svijeta, u Europi i Japanu, a za neostvarenje ove ambicije ponovno je kriv Pukovnik, koji je u Americi bio nezakonito, te se plašio da će mu ako ikad napusti Sjedinjene Države vrata ostati zauvijek zatvorena.

Za potrebe ovog filma Elvisovi nasljednici redatelju Thomu Zimneyju širom su otvorili bogatu arhivu koju je ovaj veoma pametno iskoristio. Film prati i vrlo dobar soundtrack, no nažalost sačinjen je samo od Elvisovog materijala i ispušta gomilu izvrsnih pjesama drugih izvođača koje imamo priliku čuti, pogotovo u prvom dijelu filma, kao i filmsku glazbu koja je djelo Mike McCreadyja iz Pearl Jama. Većina snimki i fotografija koje čine ovaj film je besprijekorna, a sugovornici u filmu nisu prisutni vizualno, već samo glasom, a najslavniji među njima uključuju Brucea Springsteena, Emmylou Harris i jedan posebno dragocijen, onaj pokojnog Toma Pettyja.

Pisac Warren Zanes u filmu kaže kako iskrenu glazbu kao takvu prepoznajemo po osjećaju gubitka koju prepoznajemo kod izvođača, a “Elvis Presley: The Searcher” potvrđuje kako i u gotovo svakoj priči o istinskim ikonama popularne kulture, od Jamesa Deana, preko Marilyn Monroe, pa sve do samog Kralja, također moramo doživjeti gubitak i tragediju kako bismo ih transponirali u olimpske visine vječnosti.

Ocjena: 8/10

(HBO, 2018.)

  • 10
    Shares

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh