Bob Dylan ‘The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Volume 12’ – Duboko iza kulisa savršenstva

Čista kreativna eksplozija genijalnosti Boba Dylana koju je proživljavao u suludih četrnaest mjeseci 1965. i 1966. usporediva je sa umjetničkim dosezima Shakespearea i Van Gogha, a nova instalacija ‘Bootleg Series’ bilježi to razdoblje u izdanjima prilagođenima stupnju vaše zaluđenosti Dylanom – od površna dva diska, preko ozbiljnijih šest, do nezamislivih osamnaest CD-a na kojima je pohranjena svaka pjesma, svaka nota, svaki komentar zabilježen na traci u toj nevjerojatnoj fazi Dylanova stvaralaštva.

Bob Dylan 'The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Volume 12'
Bob Dylan ‘The Cutting Edge 1965-1966: The Bootleg Series Volume 12’

Svaki od tri albuma snimljena u tom kratkom razdoblju remek-djelo je na svoj način. “Bringing It All Back Home” bilježi Dylanov prijelaz sa akustike na elektriku i otkrivanje novog zvuka koji će stubokom izmijeniti rock, “Highway 61 Revisited” predstavlja kreativni vrhunac uhvaćen na neponovljim kaotičnim sessionima, a “Blonde on Blonde” jednim dijelom snimljen u New Yorku, a drugim u Nashvilleu nalazi Dylana u fazi u kojoj je djelomično zauzdao i usmjerio svoj genij i naučio ga uobličiti u bezvremenske klasike poput “Visions of Johanna”. Zahvaljujući kolekciji “The Cutting Edge” imamo priliku čuti te pjesme u svim fazama razvoja. Upravo spomenutu “Visions of Johanna” možemo čuti u verziji sa budućim The Bandom kao rock and roll bombu koja je mogla biti jednako nezaboravnim hitom kao i “Like a Rolling Stone”, čiji su nastanak i evolucija zabilježeni na posebnom disku, a na kojemu detaljno pratimo proces nastanka šestominutnoga remek-djela koje je časopis Rolling Stone proglasio najboljom pjesmom svih vremena.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UG8Hi-fpyLI[/youtube]

Naravno, nikome normalnom nije potrebno gacanje kroz svih osamnaest diskova goleme kutije koja košta 600 dolara, a mnogima će i šest diskova biti previše, ali kad je Dylan u pitanju ima mnogo onih koji nisu normalni, a oni će itekako znati cijeniti ono što im ove velike kolekcije donose. Svima ostalima dva diska će biti dovoljna. Sva izdanja “Bootleg Series” dosad otkrivala su blaga i nevjerojatne potencijale koji su ostali neobjavljeni na finalnim albumima iz svih razdoblja Dylanove polustoljetne karijere, a po tom pitanju ni “Cutting Edge” nije iznimka, no brutalna ekstenzivnost dvanaestog izdanja edicije svakako je ‘overkill’ za prosječnog slušatelja. S druge strane, uvid u kreativni proces ovog savršenstva nezamijenjivo je iskustvo za svakog štovatelja glazbe.

Ulaziti posebno u opise izmjena pjesmu po pjesmu nema smisla. Sve te pjesme su uglavnom nastajale na licu mjesta, u studiju, Dylan je ideje za tekstove švrljao na papirima i kutijama cigareta, a zatim ih u mikrofon iskušavao, izvrtao i prilagođavao, a za to vrijeme bend bi ih učio po istom principu; svi su gađali dok ne bi pogodili.

A pogodili su svaku od pjesama objavljenih na toj savršenoj trilogiji, kao i brojne neobjavljene, odbačene samo zato što nabrijani (nakofeinizirani, anfetaminizirani) Dylan nije imao strpljenja zaustaviti navale briljantnosti koje su iz njega izbijale nošene neshvatljivim potresima inspiracije koje ni on sam danas ne zna objasniti. To razdoblje bilo je previše za jednog čovjeka, tako da će nakon njega uslijediti pauza uzrokovana motorističkom nesrećom u kojoj će Dylan stati na loptu, shvaćajući da je došao do faze kada ga je svijet percipirao kao mesiju u “Life of Brian” Montyja PYthona, ludujući za svakom njegovom rječju i pokretom. Ono što je zapisano na “The Cutting Edge” postaje tako ultimativnim zapisom rock and roll genija u najsavršenijoj fazi djelovanja i kao takvo predstavlja jedinstveno glazbeno svjedočanstvo koje je potpuno suvišno opisivati ograničenom frazeologijom smrtnika.

Ocjena: 10/10

(Columbia / Menart, 2015.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh