Glazbena recenzija

NLV
NLV 'NLV' – prvijenac za pamćenje

Koncertni report

Svemir u KSET-u na ponovljenom koncertu (Foto: Ivan Laić)
Svemir u KSET-u odsvirao do kraja

Valerija Nikolovska i Viktor Lipić ‘Well Paid Girl’ – Svjetski album istinske hrvatske primadone

Na popisu hrvatskih albuma iz 2015. godine a koji su sramotno prošli ispod radara publike, pa tako i Porinovog glasačkog tijela, prvo mjesto neupitno pripada kapitalnom izdanju Valerije Nikolovske i Viktora Lipića te Jazz orkestra hrvatske radiotelevizije, 'Well Paid Girl'.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Print this page
Valerija Nikolovska i Viktor Lipić 'Well Paid Girl'

Valerija Nikolovska i Viktor Lipić ‘Well Paid Girl’

Nije ovaj album promaknuo samo struci i javnosti koliko samodovoljnoj izdavačkoj kući koja mimo nekoliko medijskih crtica te osvrta u opskurnim strukovnim novinama nije napravila ništa da dostojanstveno najavi i pogura jedan od najboljih domaćih albuma uopće, jednu od najboljih prezentacija istinske domaće glazbene virtuoznosti ne samo predvodećih Valerije i Viktora već ravno dvadeset članova Jazz orkestra hrvatske radiotelevizije, koji su na ovome albumu isporučili neuobičajenu dozu izvrsnosti. Uz pomoć ništa manje važne prateće tehničke ekipe, osobito producenta izdanja Igora Geržine (autor jedne od pjesama), dobili smo proizvod zbog kojega je plaćanje televizijske pretplate HRT-u barem mrvicu opravdanije. Dalo bi se ovdje otvoriti diskusiju o rijetkim zdravim stremljenjima/projektima nacionalne dalekovidnice, o rijetkim trenucima kada entuzijazam pojedinaca HRT-a napokon naginje nedostižnom BBC-u, međutim o tome nekom drugom prilikom.

Apsurdno je da u sveopćoj krizi domaće kulture, uopće generalnoj krizi izvrsnosti, iznad prosječna kvaliteta sama po sebi ne odjekne kao bomba. Gledano iz perspektive slušatelja upravo se ta kronična apsurdnost promiče kao glavni benzin za tako drsko dobar iskorak iz mulja i močvare svakodnevnog glazbenog etera lijepe naše. “Well Paid Girl” treba braniti i hvaliti kao nešto najbolje od Hrvata već zbog same činjenice da je napravljen u nebeski visokoj – kraljevskoj – big band kategoriji u kojoj godinama nemamo predstavnika. Možda u toj činjenici leži i dio objašnjenja njegova sramotnog zanemarivanja.

“Well Paid Girl” je sočna demonstracija domaćeg autorskoga swinga, fusiona, jazza, funka, bluesa pa ako hoćete i popa koji je nastao na pjesmama koje je Valerija, istinska primadona domaće glazbe, skupila ili napisala tijekom svoje karijere zajedno sa vrsnim glazbenicima koji se rijetko spominju u preživjelim glazbenim medijima, baš kao i sama Valerija koja cijelo vrijeme neumorno izdiše glazbu iz najplemenitijih dubina svoje pojave. Zajedno sa životnim suputnikom, klavirističkim virtuozom, Viktorom Lipićem Lipom napisala je većinu pjesama s ovoga albuma zajedno sa nekoliko novih bisera.

Važno je spomenuti kako je na ovom albumu Valerija probrala isključivo pjesme koje je napisala na engleskom jeziku što ujedno sugerira i njen stav u čitavoj ovoj priči. Njena samozatajnost posljednja je dva desetljeća skrivena u nekim sferama koje je štite od uskogrudnosti teritorijalnoga određenja i potencijala – što je moguće ukoliko si jak iznutra te dobro vladaš stranim jezikom. Za Valeriju to nije nikakav problem, štoviše.

Ako se nešto proglašava svjetskim albumom nužno je da isti ima jedinstveni autorski potpis, kvalitetu i dubinu baš kao i vrhunsku izvedbu te interpretaciju. A sve je to ovdje, uz pomoć odličnog i nabrijanog orkestra, izašlo u punom sjaju kao da je utemeljeno na dugoj tradiciji i svakodnevnoj praksi – što je naravno laž. Osim Jazz orkestra Hrvatske radiotelevizije, koji neumorno preživljava sve mijene društva te uporno održava ovaj zahtjevan glazbeni format, sve drugo svedeno je tek na povremene televizijske reprize vrhunaca karijere jedne Gabi Novak, Drage Diklića, Radojke Šverko (ona se posljednja okušala u ovome formatu), ili pak nekih dobrih festivalski izdanja naše davne prošlosti. Nekoć se mainstream primarno izvodio u orkestralnim, dominantno swing, aranžmanima dočim je danas to tek privilegija lisaca svjetske scene, koji razumiju (i mogu financirati) bezvremenost big band formata.

Da je nekim čudom zajašiti vremeplov pa skoknut dvadesetak godina u nazad “Well Paid Girl” zasigurno bi se isčitavao kao roots dragulj acid jazz vala koji je tada zahvatio (i) Hrvatsku, osobito u vrijeme Lagano, lagano… festivala te kasnijeg Kontrapunkta u klubu Aquarius na zagrebačkom Jarunskom jezeru. Valerijina vokalna bravuroznost i stil zacijelo bi se uspoređivali sa jednom Jocelyn Brown, Incognitom te gomilom svjetskih glazbenika koji su u tadašnji funk i pop dodali veću ili manju dozu jazza i fusinoa. To bi bilo pogrešno koliko i vezivanje jazza, bluesa ili swinga s nekim određenim trendom ili razdobljem. “Well Paid Girl” je bezvremenski album i pokazna karta nestvarnog talenta Valerije i Viktora kojima život u ‘zaleđu’ nije zatupio formu i fine glazbene alate, naprotiv. Daleko od lokalnih frustracija zrak je čišći a perspektiva šira, usmjerena prema bitnom, prema vrhunskoj glazbi koja traži predanost i virtuoznost, čiste misli za razumijevanje bitnoga. Dovoljno je poslušati “How Can It Be” pa da svi shvatimo tko nam muzicira i kako razmišlja u susjedstvu. Ovakav materijal ne može nositi bilo tko i bilo kako, osim talenta potrebno je srce i jaja kakva na sceni nalazimo tek kod rijetkih, uglavnom stare garde i pokojnih.

Dakako, u nekim bi drugim okolnostima manje riječi trošili na ‘političku pozadinu’ a kudikamo više na samu glazbu i maestralne izvedbe, na primjer solista na albumu – predvođenih jednim Križićem, Nestorovićem, Kadoićem, Penavom, Lazarićem, Lipićem… uopće nadahnutom izvedbom cijeloga orkestra predvođenoga fenomenalnim Andreasom Marinellom kao dirigentom i aranžerom. On se doista sjajno nosi sa detaljima i manirizom izvornih aranžmana i autorstvom zbog kojih Valerija i Lipa doista jesu istinski genijalci scene.

Ocjena: 9/10

(Croatia Records, 2015.)

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Print this page

Komentari

Close
Pratite nas i lajkate