Kazališno izvješće

Pepeljuga u Trešnji
'Pepeljuga', premijera u Trešnji - više od simplificirane 4+ skice

Koncertni report

Triggerfinger u Tvornici kulture (Foto: Tomislav Sporiš)
Triggerfinger u Tvornici – rock masakr s predumišljajem

Što predstavlja misteriozna baba u crnom u klasiku ‘Ko to tamo peva’?

Ako dosad niste bili svjesni 'slijepog putnika' u autobusu 'Krstić i sin', vrijeme je da se konačno upoznate...

Share on Facebook250Share on Google+0Tweet about this on Twitter9Pin on Pinterest0Print this page

Najbolji pogled na babu u crnom u Ko to tamo peva

Hrvatska televizija sinoć je prikazala „Ko to tamo peva“, remek-djelo Slobodana Šijana iz 1980. o putnicima raspalog autobusa koji iz srpske pripizdine putuju prema Beogradu u osvit Drugog svjetskog rata. O filmu, kojeg je većina onih starijih od trideset pogledala u prosjeku barem deset puta, znamo sve. Znamo da je biser crnog vala jugoslavenskog filma, znamo da je pobrao domaće i međunarodne nagrade, znamo za genijalne Pavla Vujisića i Danila Stojkovića, znamo za „Vozi Miško!“, „Zvat ću decu!“ i „I tata bi sine“, znamo za obiteljski obrt „Krstić i sin“, znamo soundtrack napamet.

A znamo li za „babu u crnom“? Postarija gospođa koja cijelo vrijeme sjedi u dnu autobusa, s gledateljeve desne strane, u vremenu interneta postala je pravi fenomen ovdašnje pop-kulture. Zanimljivo, rijetko koji gledatelj iz prve primijeti osobu koja je u autobusu cijelo vrijeme; s njom nitko ne razgovara, na njoj se kamera ne zadržava, a ona samo šuti, bulji u prazno ili kroz prozor, ne pokazuje emocije, nimalo ne sudjeluje u radnji filma osim što postoji.

Pogrešna je učestala tvrdnja da baba u crnom boravi u busu samo do učiteljeve sahrane. Jučerašnjom pomnom analizom zaključili smo da je baba u autobusu bila i za vrijeme završnog bombardiranja. Dakle, do samoga kraja filma. Nijednom nije napustila krntiju, nitko joj nije uputio nijedan pogled, a kao glumica nije navedena ni na odjavnoj špici.

Pa čemu onda uopće služi? Isprva su teorije govorile da predstavlja samog Vraga ili da joj je trebao prijevoz do sprovoda. Nadalje, tvrdi se da ju je utjelovio Predrag Milinović, legendarni statist ex-yu kinematografije ili da se radi o jednom od kamermana. Najluđa glasina kaže da je baba bila tu kako bi umirivala svinje koje je uznemiravalo neprestano tandrkanje tijekom Miškove vožnje.

YouTube Preview ImageU knjizi Dušana Kovačevića, ujedno i scenarista filma, baba u crnom podrobno je opisana, čak detaljnije od svih ostalih putnika, tako da je očito da je njezina uloga bitna. Makar samo na simboličnoj razini. Redatelj Slobodan Šijan navodno je izjavio da baba predstavlja smrt i tragične ratne događaje koji slijede, što je i većini gledatelja koji su svjesni babe u filmu najlogičnija pretpostavka.

Scenarist Kovačević bio je nešto iscrpniji: „Baba u crnom predstavlja Srbiju koja je potpuno izolirana. Ona je analogija na stare ljude koje je njihova obitelj ostavila same u nekoj seoskoj zabiti. Oni tako životare, pomireni sa sudbinom i nimalo ih ne zanimaju događaji u zemlji i svijetu, već su stvorili vlastiti paradoks sjećanja, navika i melankolije.“

Nije baba u crnom jedina zanimljivost koja se vuče za filmom „Ko to tamo peva“. Naime, scenarij je uključivao i bijeg životinja iz beogradskog zoološkog vrta tijekom bombardiranja grada, što je trebao biti završni kadar filma. No, zbog Titove smrti Šijan nije dobio dozvolu za snimanje te scene, koja se ipak pojavila na filmu godinama kasnije, i to u Kusturičinom „Undergroundu“, za koji je scenarij također pisao Dušan Kovačević.

Share on Facebook250Share on Google+0Tweet about this on Twitter9Pin on Pinterest0Print this page

Komentari