Radiohead ‘A Moon Shaped Pool’ – bazen kreacije je i dalje pun

Lukava kampanja pred objavljivanje donijela je i lukavo novo glazbeno poglavlje Radioheada.

Radiohead ‘A Moon Shaped Pool’

Deveti studijski album Radioheada u dobrom dijelu je retrospektivnog karaktera. „Ful Stop”, „Identikit”, „Present Tense” i „Desert Island Dark” bend je već svirao na koncertima, a svoje mjesto je pronašla i petnaest godina stara „True Love Waits“ koja se također mogla čuti u live izvedbi na koncertnom EP-iju „I Might Be Wrong“ (2001.) koja je za ovu priliku predstavljena u studijskoj verziji. Iako album „A Moon Shaped Pool“ sadrži ukupno 11 pjesama, uvrštavanje ovih koje datiraju od prije ukazuje da bend preslaguje svoju prošlost i pokušava je oživjeti i učiniti aktualnom. To također može ukazivati na to da su godine jednostavno učinile svoje po pitanju progresivnog pristupa koji je krasio ovaj bend, ne samo u najpoznatijim fazama kao u vrijeme upečatljivog albumskog triptiha iz 1990-ih „The Bends“, „OK Computer“ i „Kid A“, već i u onima uistinu eksperimentalnog karaktera i teško prohodnih djela za sve koji ne spadaju u fan core grupe, tj. „Hail To The Thief“, pa čak i pretposljednji „King Of Limbs“. No, naučili smo, Radiohead ima puno lica.

„A Moon Shaped Pool“ usporedio bih s „In Rainbows“, dakle nešto što, uvjetno kazano, ide na ruku obožavateljima jer njegova potka nije novo poglavlje spaljivanja moždanih vijuga kako bi ga se shvatilo, već ipak kontemplacija u smislu „još jednog albuma Radioheada u nizu“. Jer niti je novo, odavno prokušano, igranje Radioheada s elementima elektronike, a još manje optiranje s orkestralnim elementima s kojima grupa ovog puta ide još dalje u prošlost i prema nekim drugim akterima. Na primjer, dok uvodna „Burn The Witch“, ujedno i singl snimljen stop animacijom, s naglašenim gudačkim elementima predstavlja nešto poput „Eleanor Rigby“ na Radiohead način, toliko nešto kasnije „The Numbers“ neodoljivo asocira da na to da je inspiracija utočište pronašla u „Kashmiru“ kad gudači ‘potjeraju prema istoku’.

Tu je također i popriličan broj laid back nježnih balada u kojima je Thom Yorke u donjoj lagi svog vokala (bar u početku na kiticama) poput „Glass Eyes“ i „Desert Islands Disk“. Ova potonja također je prva je u nizu u kojoj su u drugom dijelu pjesme prisutni i jazz elementi vođenja ritma, dok se uhu ugodan ugođaj brazilske jazz balade na tragu jednog Jobima proteže kroz cijelu „Present Tense“ skladnom pratnjom akustične gitare i šuškavog ritma. I predzadnja „Tinker Tailor Soldier Sailor Rich Man Poor Man Beggar Man Thief“ je mekana poput pernatog jastuka, a na nju se nadovezuje posljednja „True Love Waits“ s ugodnom pozadinskom klavirskom pratnjom.

S druge pak strane stoji jedna „Full Stop“ meditativnog plesnog karaktera s podmulim basevima, ali ipak pjesma po kojoj bi ovaj album mogao biti zapamćen svakako je „Identikit“ koja električnu gitaru do samog kraja drži na suspenziji dok Yorke genijalnom pijevnom dionicom egkzaktno daje do znanja zašto je i dalje jedan od najznačajnijih pjevača modernog doba.

Album „A Moon Shaped Pool“ i pored toga što je sklopljen kombinacijom novog i starog materijala u ovom trenutku opet predstavlja lijepi i zaokruženi produkt nove faze Radioheadovog emotivnog nokturna koji na daleko intimnijem nivou od prethodnog „King Of Limbs“ i ugođajno fluidnije traži slušateljevu empatiju, odbacujući sumnju da je ovaj dugovječni bend umjetničko ruho zamijenio zanatskim.

Pjesme na albumu posložene su abecednim redom, što koliko dokazuje da se glazbena koncepcija može i na takav način uspješno zatvoriti, toliko može biti protumačeno i eventualnom izlasku Radioheada ususret onima koji ilegalno skidaju glazbu. Poznata boljka piraterije je dodatno preslagivanje redoslijeda pjesma jer, ako nije numerirano, stvari se nižu po abecednom redu. Ovo posljednje uistinu bi mogao biti i glavni razlog obzirom na poznati odobravajući stav članova Radioheada kad je u pitanju ilegalni downloading. Možda čak i više od same glazbe, dojam je da je promotivna strategija trenutno omiljena ‘igračka’ grupe. Potpunim nestankom s interneta u danima pred objavljivanje Radiohead je postigao daleko snažniji efekt groznice iščekivanja nego da je plaćena bilo kakva reklamna kampanja, kao što je i potom izvedeni ‘dvostruki udar’ sa spotovima „Daydreaming“ i „Burn The Witch“ i datumima predstojeće turneje otpuhnuo razmišljanje na sve aktere na sceni barem na tjedan dana. Tako da će „A Moon Shaped Pool“ biti upamćen i po jednoj od najinteligentnijih ‘manje je više’ kampanja koje su pratile izlazak jednog albuma, gledano općenito.

Ocjena: 9/10

(XL, 2016.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X